“Tüketim Bağımlılık Haline Dönüşmesin”

May 02

Üniversitemiz Gölyaka Meslek Yüksekokulu düzenlediği “Değişen Müşteri, Değişen Pazarlama: Tüketiciyi Yeniden Okumak” başlıklı panelle, tüketimin değişen yüzünü katılımcılara anlattı.

Gölyaka Meslek Yüksekokulu Konferans Salonu’nda gerçekleştirilen etkinliğe; Düzce Vali Yardımcısı ve Gölyaka Kaymakamı Adem Keleş, Gölyaka Meslek Yüksekokulu Müdürü Dr. Öğr. Üyesi Nejla Özmen, öğretim elemanlarımız, öğrencilerimiz ve davetli misafirler katıldı.

İhtiyaç doğrultusunda gerçekleşen tüketimin zamanla; statü belirleme, modayı takip etme ve mutlu olma gibi nedenlerle yapılmaya başlandığının anlatıldığı panelde, günümüzde tüketimin ihtiyaçtan çok, bir araç ve bir amaç olduğu vurgulandı.

Günümüzde robotlaşma ve dijitalleşme çağının yaşandığını ifade eden konuşmacılar, endüstri 4.0 ile karanlık fabrikalarda üretimin artık robotlarla yapılacağını, insanların ise sadece tüketime yönlendirileceğinin altını çizdiler. Tüketimin ihtiyaçtan çok kendini ifade etme biçimi, sınıf belirleme isteği ve aidiyet ile ilişkilendirildiğini anlatan panelistler, bu tüketim çılgınlığına karşı herkesi uyanık olmaya davet etti.

Açılış konuşması yapan Gölyaka Meslek Yüksekokulumuzun Pazarlama ve Reklamcılık Bölüm Başkanı Doç. Dr. Yeliz Baş; “Yoğun bir hazzın peşinde koşan tüketiciler reklam senaristlerinin kurgu dünyasında farkındalıklarının çok ötesinde bilinçaltı yönlendirmelere maruz kalmaktadırlar. Daha çok tüketerek yakalanması gereken mutluluk yerini içeriksiz ve materyalist bir duygu durumuna bırakmıştır. Yoğun alışverişin getirdiği ekonomik hezeyanlar ve sosyal gösteri rekabeti hem benlikleri parçalamakta hem de öznesi insan olan bu dünyayı daha çok nesnelleştirmektedir. Gelişen teknoloji yaşam standartlarını geliştirmenin yanında insanları kalabalıklar içerisinde yalnızlaştırmaktadır. Özellikle sosyal medya uygulamaları ve bilgisayar oyunları yaratıcı benlikten uzak bir şekilde çığ gibi büyüyen tehlikeyi beraberinde getirmektedir. Hatta arttırılmış gerçeklik uygulamalarıyla sanal dünyalar yaratılmakta ve birileri bu sanal dünyanın tanrısı olabilme adına gizli hedefine ulaşmaya çalışmaktadır. “Tüketici kraldır” misyonu altında tüketiciler yaratılan bu sanal âlemlerin kulu konumuna getirilmektedir. Çığ gibi büyüyen bu tehlikenin önüne geçilmesi daha çok bilinçlenerek ve bilimin ışığında teknolojiyi hapsolmadan sahiplenerek sağlanabilecektir” dedi.

Panelin moderatörlüğünü ve “Tüketim: Araç, Amaç Olursa?” başlıklı sunumu yapan Sakarya Üniversitesi, İşletme Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Remzi Altun Işık, tüketimin insanların olduğu her yerde olacağını söyleyerek, tüketimin bir ihtiyaç olduğunu; ancak dikkat edilmezse tüketimin bir hastalık haline dönüşeceğini ve sonunda kendilerini ve ailelerini tüketebileceğini ifade etti.

Aşırı tüketime karşı farkındalık oluşturulması gerektiğine vurgu yapılan panelde; Sakarya Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğretim Üyesi Sima Nart “Tüketimde Sürdürülebilir Yaşam Tarzları”, Sakarya Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nilgün Sarıkaya “Giyimde Moda Rüzgârı ve Tesettür Giyimin Yükselişi”, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Dr. Öğr. Üyesi Ersin Eskiler “Dijital Dönüşümde E-Spor” konu başlıklarında sunum yaparken, Bursa Uludağ Üniversitesi, İnegöl Meslek Yüksekokulu Öğretim Elemanı Öğr. Gör. Cihad Doğan ise “Kompulsif Satın alma ve Tüketim Bağımlılığı” hakkında katılımcıları bilgilendirdi.

Program sonunda Gölyaka Kaymakamı Adem Keleş, yaptıkları başarılı sunum ve çalışmaları için davetli konuşmacılara teşekkür belgesi takdim etti.