E-imza Bilgilendirme

*** Bu sayfada yer alan ekran görüntüleri ve diğer bilgilerde Kamu Sertifikasyon Merkezi bilgilendirme kanallarından yararlanılmıştır.

2004/21 sayılı Başbakanlık Genelgesi gereği kamu kurumları e-imzalarını TÜBİTAK Kamu Sertifikasyon Merkezinden temin etmelidir.  Genelge gereği kurumumuz tarafından e-imzalar TÜBİTAK Kamu Sertifikasyon Merkezinden temin edilmektedir. Kurumumuzda e-imza başvuruları Kurum Yetkilisi olarak belirlenen kişilerin imzası ile Kamu Sertifikasyon Merkezine iletilmektedir.

 

1- E-imza Başvuruları Hakkında

Kurumumuzda e-imzalar Kamu Sertifikasyon Merkezi (KamuSM)’den alınmaktadır. Kurumumuz politikası gereği e-imzalar aşağıdaki tabloda belirtilen idari görevlere sahip personellere Kurum tarafından ücretsiz olarak temin edilmektedir.

 

E-imza Temin Edilebilecek Kişiler/Görevler ve Özel Durumlar

Akademik

İdari

Rektör

Genel Sekreter

Rektör Yardımcısı

Genel Sekreter Yardımcısı

Dekan

Daire Başkanı

Dekan Yardımcısı

Hukuk Müşaviri

Koordinatör

Fakülte Sekreteri

Koordinatör Yardımcısı

Hastane Başmüdürü

Merkez Müdürü

Hastane Müdürü

Merkez Müdürü Yardımcısı

Hastane Müdür Yardımcısı

Bölüm Başkanı

İç Denetçi

Bölüm Başkan Yardımcısı

Kep Genel Evrak Sorumluları

Anabilim Dalı Başkanı

Avukat

* Yukarıdaki maddelerde belirtilen idari göreve sahip kişilerin düzenli olarak vekaletlerini bıraktıkları kişi adına e-imza talebinin Bilgi İşlem Daire Başkanlığına yazılı olarak iletilmesi.

TÜBİTAK Proje Başvurusunda bulunmak isteyen akademik personeller ;

TÜBİTAK Proje Başvurusunda bulunmak isteyen akademik personellerin 19/11/2019 tarihli E.64796  sayılı Tübitak projeleri için e-imza başvuruları hk. Konulu evrak içeriğinde bildirilmiş olan;

- Başvuru yapılacak program adının belirlenmiş olup olmadığı

- Başvuru yapılacak programın e-imza ile onaylama gerektirip gerektirmediği

- Başvuru yapılan projede üniversitemiz adına yer alıp almadığı

- Planlanan projenin başlığının olup olmadığı

- Fiili olarak üniversitemiz personeli olup olmadığı (35. madde kapsamında görevlendirilmiş olmaması vb. ) kriterlerinin tamamını sağlıyor olduğundan emin olunan personeller adına, birimleri tarafından e-imza başvuru talepleri Bilgi İşlem Daire Başkanlığına üst yazı ile iletilmelidir.

Tablo 1- E-imza Temin Edilebilecek Kişiler/Görevler ve Özel Durumlar

 

Yukarıdaki tabloda belirtilen koşullara sahip olmadığı halde e-imza temin etmek isteyen personeller, farklı e-imza üretici firmaları tarafından yada KAMUSM'den bireysel başvuru ve bireysel ödemeli olacak şekilde başvuru yapıp kendilerine e-imza temin edebilirler. 

 

KAMUSM e-imza ilk başvuru işlem türleri;

·         Islak İmzalı Başvuru

·         E-Onay ile Başvuru

 

2- e-imza Yenileme Başvuruları Hakkında

 

Yeni sertifika, en erken kişinin aynı kurumdan aldığı önceki sertifikasının geçerlilik süresinin dolmasına 2 ay kala üretilebilir ve önceki sertifikanın süresi dolmadan kullanıma açılmaz. Yani yeni üretilen sertifikanın başlangıç tarihi önceki sertifikanın geçerlilik bitim tarihi ile aynı olacak şekilde üretilir.

 

Yenileme zamanı yaklaşan Tablo 1'de belirtilen kurum tarafından e-imza alınabilmesi için gerekli koşullarına sahip kişilerin, e-imzalarının yenilenebilmesi için Kurum Yetkilisi tarafından e-imza yenileme ön başvurusu otomatik olarak yapılmaktadır. E-imza yenileme ön başvurusunun yapılmasının ardından e-imzası yenilecek kişinin kurumsal mail adresine Kamu Sertifikasyon Merkezi tarafından gelecek mailde yer alan başvuru formunu e-imzalı, e-onaylı yada ıslak imzalı başvurusunu tamamlaması gerekmektedir. Islak imzalı yöntemde başvuru formunun çıktısını alınıp ıslak imza ile imzalayarak Kurum Yetkilisine (Bilgi İşlem Daire Başkanlığına) ulaştırması gerekmektedir. Islak imzalı başvuru formları Kurum Yetkilisi tarafından Kamu Sertifikasyon Merkezine üst yazı ile iletilmektedir. Yapılan e-imza başvurusuna istinaden Kamu Sertifikasyon Merkezi tarafından kişinin yeni e-imza sertifikası (sim kart) üretilerek başvuru formunu dolduran kişilerin formda belirttiği adreslerine kurye aracılığı ile gönderilmektedir.

 

Yeni e-imza sertifikanız üretilip size ulaştığında yeni sertifikanızın geçerlilik tarihi ve saatinin başladığı andan itibaren eski sertifika sim kartınızı kart okuyucunuzdan çıkarıp, yeni sertifika sim kartını kart okuyucuya takıp ardından yeni sertifikanız için geçerlik e-imza şifrenizi Kamu Sertifikasyon merkezi web sayfasından edinmeniz gerekmektedir. Şayet eski e-imza sertifika şifresi 3 defa girilirse yeni sertifika kilitlenecektir, bu durumda Kamu Sertifikasyon Merkezi web sayfasından Kilit Çözme İşlem adımlarının uygulanması gerekecektir.

 

Yenileme işlemleri için başvuru türleri ;

- Islak İmzalı Başvuru (Başvurunuz Kurum Yetkilisi aracılığı ile üst yazı yazılarak kargoya verilerek Kamu Sertifikasyon Merkezine gönderilir.)

- E-imzalı Başvuru (Başvurunuz sistemden direk Kamu Sertifikasyon Merkezine ulaşır.)

- E-Onay ile Başvuru (Başvurunuz sistemden direk Kamu Sertifikasyon Merkezine ulaşır.)

yöntemlerinden herhangi birini kullanabilirsiniz. E-imza sertifika geçerlilik süreniz bitmişse veya e-imza işlemi esnasında teknik bir problem yaşıyorsanız yenileme başvurunuzu ıslak imzalı olarak ya da e-onay ile gerçekleştirebilirsiniz.

 

 

3- E-imza Başvuru Adımları

 

Başvuruyu gerçekleştirmek için gereken başvuru formu erişim parolanız e-posta ile Kamu SM tarafından, kurum yetkilisinin bildirdiği kişilerin kurumsal mail adreslerine, gönderilir. Bu e-postada erişim için gereken bilgiler yer alır.

 

 

 

Şekil 1. Kamu Sertifikasyon Merkezinden gelen E-imza Başvuru Formu Erişim parolası ve linki içeren mail.

 

Gelen e-postada yer alan, Kullanıcı Girişi ( https://basvuru.kamusm.gov.tr ) bağlantısına tıklayarak başvuru sayfasına gidilir. Resimdeki yazı, Kimlik numarası (T.C. Kimlik Numarası ya da Pasaport Numarası) ve e-posta ile ulaştırılan başvuru formu erişim parolası ile giriş yapılır.

 

 

 

Şekil 2.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-imza Başvuru Formu Erişim ekranı.

 

Kullanıcı girişi başarılı bir şekilde yapıldığında "Sipariş Formu Seçimi" ekranı gelir. Gelen listede ilk defa Nitelikli Elektronik Sertifika başvurusunda bulunacaksanız Yeni Başvuru linkine tıklanır. Eğer daha önce formu doldurduysanız ve güncelleme yapmak istiyorsanız "Önceki Başvuru" linkine tıklanır.

 

 

Şekil 3.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-imza Başvuru Formu Erişim Ekranı.

 

Başvuru formunda ekrana gelen kişiye özel bilgiler, kurum yetkilisi tarafından Kamu SM'ye bildirilmiş olan bilgilerdir. Formu doldurduktan sonra formu onaylamak için sonundaki Formu Onayla düğmesine basılır.

 

Başvuru işlemine devam edebilmek için belirtmiş olduğunuz cep telefonuna, SMS Onay Kodu gönderilir. Gönderilen bu kodu açılan sayfadaki kutuya yazıp Gönder butonuna basılır. SMS Onay Kodu cep telefonunuza ücretsiz olarak gönderilir.

 

 

Şekil 4.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-imza Başvuru Formu Cep Telefonuna sms onay mesajı gönderme Ekranı.

 

 

 

Şekil 5.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-imza Başvuru Formu Erişim sms onay ekranı.

 

 

3.        3.1- Islak İmzalı Başvuru Adımları

 

Başvuru Formu ile Sertifika Taahhütnamesini hangi yöntemle imzalamak istediğiniz seçileceği ekranda geçerli bir Nitelikli Elektronik Setifikası olmayan ilk defa e-imzaya başvuran yada e-imza işleminde problem yaşayan kullanıcılar İmzalama yöntemi olarak Islak İmzalı Başvuru Arayüzü'nü yada e-onaylı başvuruyu seçmelidir.

 

 

 

Şekil 6.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-imza Başvuru Formu İmzalama Yöntemi Seçimi.

 

 

 

Şekil 7.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-imza Islak İmzalı Başvuru Formu Arayüzü Ekranı.

 

Islak imzalı başvuru türü seçildiğinde oluşturulan başvuru formu Başvuru Formunu Aç butonuna tıklanarak açılır. Başvuru formu PDF formatında oluşturulmuştur. PDF olarak oluşturulan bu formu açmak için ihtiyaç duyulan PDF okuyucu programı bilgisayarınızda kurulu değilse, herhangi bir PDF okuyucuyu bilgisayarınıza yükleyebilir ve başvuru formunu açmak için kullanabilirsiniz.

 

Başvuru formu açılarak girilmiş bilgiler kontrol edilir. Başvuru formunun yazıcıdan çıktısını alınır ve imzalanır. İmzalanan form üzerinde düzeltme yapılamaz. Yapılan bir hatanın düzeltilmesi için aynı süreç yeniden işletilir ve yeni bir form giriş sayfasından girilerek tekrar oluşturulur (Her başvuru formunun kendine ait tekil bir barkod değeri vardır). Son haliyle ıslak imza ile imzalanan başvuru formunun orjinal’i kurum yetkilisine (Bilgi İşlem Daire Başkanlığına) teslim edilmelidir.

 

3.2- E-imzalı Başvuru Adımları

 

 

 

Şekil 8.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-imza İmzalı Başvuru Formu Arayüzü Ekranı.

“Devam Et” butonuna tıklandıktan sonra açılan ekranda tıklayınız yazan linke tıklayarak e-imza uygulaması indirilir ve ekrandaki doğrulama kodu kopyalanır.

 

 

 

Şekil 9.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-Onay yönetimi kullanımına izin verme ekranı için doğrulama kodu.

 

 

 

Şekil 10.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-Onay yönetimi kullanımına izin verme ekranı için doğrulama kodu girilmesi.

 

indirilen e-imza uygulaması açılıp çalıştırıldığında açılan ekrana kopyalanan doğrulama kodu ilgili doğrulama kodu alanına yapıştırılır.

 

 

Şekil 11.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-Onay yönetimi kullanımına izin verme ekranı imzalama işlemi.

 

Bir sonraki açılan ekranda sertifika seçiniz alanından isminizin görüneceği sertifika seçiminiz yapılıp, e-imza şifreniz girilerek imzala butonuna tıklanır.

 

 

 

Şekil 12.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-Onay yönetimi kullanımına izin verme ekranı imzalama işlemi sonrası işlem sonucu bildirim ekranı.

 

 “İşleminiz Başarılıdır” onay mesajını alındıktan sonra “Uygulamayı Kapat” butonuna tıklanarak işlem tamamlanır.

3.3- Elektronik Onay (E-Onay) ile Başvuru Süreci Adımları

 

Eğer daha önceden Kamu SM web sitesindeki Online İşlemler bağlantısını kullanarak e-onay ile başvuru işlemine verdiyseniz başvuru formunuzun gönderilebilmesi için ıslak yada e-imzaya gerek yoktur, bu durumda başvuru formunuzu e-onaylı olarak tamamlayıp yenileme talebinizin anında Kamu SM sistemlerine ulaşmasını sağlayabilirsiniz.

 

 

3.3.1- E-Onay Başvuru Tipi Kullanımınıza Onay Verme

 

E-onay verebilmek için izlenmesi gereken işlem adımları aşağıdaki şekillerde sıralı olarak gösterilmektedir.

 

 

Şekil 13.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-Onay yönetimi kullanımına izin verme seçeneği.

 

“Devam Et” butonuna tıklandıktan sonra açılan ekranda tıklayınız yazan linke tıklayarak e-imza uygulaması indirilir ve ekrandaki doğrulama kodu kopyalanır.

 

 

 

Şekil 14.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-Onay yönetimi kullanımına izin verme ekranı için doğrulama kodu girilmesi.

 

 

 

 

Şekil 15.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-Onay yönetimi kullanımına izin verme ekranı için doğrulama kodu girilmesi.

 

indirilen e-imza uygulaması açılıp çalıştırıldığında açılan ekrana kopyalanan doğrulama kodu ilgili doğrulama kodu alanına yapıştırılır.

 

 

 

Şekil 16.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-Onay yönetimi kullanımına izin verme ekranı imzalama işlemi.

 

Bir sonraki açılan ekranda sertifika seçiniz alanından isminizin görüneceği sertifika seçiminiz yapılıp, e-imza şifreniz girilerek imzala butonuna tıklanır.

 

 

Şekil 17.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-Onay yönetimi kullanımına izin verme ekranı imzalama işlemi sonrası işlem sonucu bildirim ekranı.

 

 

 “İşleminiz Başarılıdır” onay mesajını alındıktan sonra “Uygulamayı Kapat” butonuna tıklanarak işlem tamamlanır.

 

 

 

Şekil 18.  Kamu Sertifikasyon Merkezi E-Onay işlem sonucu ekranı.

 

          3.3.2- E-Onay Seçeneğini Kullanarak E-imza Yenileme Başvurusu İşlem Adımları

 

E-onaylı başvuru seçeneği kullanarak onaylanan e-imza yenileme başvuruları Kamu Sertifikasyon Merkezi sistemine otomatik olarak düşmektedir.  Başvurunun başarılı bir şekilde alındığına dair onay mesajının alınması yeterlidir.

 

NOT : Yapmış olduğunuz e-imza başvurunuzun hangi aşamada olduğu hakkında bilgi talebi yada soyadı, kurum bilginizi güncelleme talepleriniz ile ilgili 4445576 numaralı Kamu Sertifikasyon Çağrı Merkezi ile görüşebilirsiniz.

 

 

4- E-imzamı kayıp/çalıntı durumlarında nasıl bir yol izlenmelidir ?

 

E-imzasını kayıp/çalıntı durumlarında, bu durumu yaşayan kişi 4445576 numaralı Kamu Sertifikasyon Çağrı Merkezini arayarak e-imzası ile ilgili kayıp/çalıntı bildiriminde bulunur. Eğer sertifika geçici olarak kayıp ise yani bulunabilme ihtimali varsa geçici olarak sertifikasını askıya alınmasını talep edebilir, eğer sertifikanın artık bulamayacağına emin ise sertifikasını iptal ettirmelidir. İptal edilen sertifikalar için tekrar aktif duruma getirme gibi bir geri dönüş yoktur.

 

Kişi sertifikanı iptal ettirmesi durumunda daha sonra e-imza kurum yetkilisine durumu bildirir. Kurum tarafından e-imza kayıp/çalıntı başvurusu açılıp, yeniden e-imza alınabilmesi için bireysel ödemeli başvuru kaydı açılır. E-imzasını kaybeden kişi Kamu Sertifikasyon Merkezi web sayfasında belirtilen ödeme merkezlerine belirtilen ücreti yatırarak ödeme dekontunu ve ıslak imzalı başvuru formunun orjinalini Kurum Yetkilisine iletmelidir.

 

5- E-imzam tarafıma ulaştı, kullanabilmek için yapmam gerekenler nelerdir ?

 

Öncelikle imza atılacak bilgisayarda javanın kurulu olması gerekmektedir. Bilgisayar 64 bitlik işletim sistemine sahip ise javanın hem 32 hem 64 bitlik versiyonu kurulmalıdır, 32 bitlik işletim sistemine sahip ise javanın sadece 32 bitlik versiyonu kurulmalıdır.

 

Ardından https://bilgiislem.duzce.edu.tr/Sayfa/2336/ebys-elektronik-belge-yonetim-sistemi adresinden Bilgisayarın İşletim sistemine uygun olarak Kart okuyucu ve sertifikanın sürücülerinin her ikisinin indirilip kurulması gerekmektedir.  E-imza kart okuyucusuna, e-imza sertifikasının kart okuyucu üzerinde çizildiği şekilde yerleştirilmesi gerekmektedir. E-imza kullanılan bilgisayarlarda Windows updatelerin düzenli olarak yapılması gerekmektedir.

 

 

 

Şekil 19.  E-imza kart okuyucu ve kart sürücü sürücüleri.

 

 

 

Şekil 20.  E-imza kilit çözme işlemi.

 

Kamu Sertifikasyon Merkezi web sayfasından online işlemler menüsünden nitelikli Elektronik Sertifika İşlemleri menüsüne tıklayarak şifreli giriş seçeneğine tıklanarak sisteme giriş yapılıp Pin Kodu Şifre butonuna tıklanarak e-imza atarken kullanılacak e-imza şifresi öğrenilmelidir. Burada belirtilen şifre dışında kendileri bir şifre belirlemek isterlerse aynı ekranda kilit çözme butonuna tıklayarak yeni bir e-imza şifresi belirleyip şifrelerini güncelleyebilirler.

 

6- E-imzamı kaybettim ne yapmalıyım ?

 

E-imza, temin edilen kişinin sorumluluğu altında olması gerektiğinden e-imza kayıp/çalıntı durumlarında durumu yaşayan kişi Kamu Sertifikasyon Merkezi Çağrı Merkezi numarasını arayarak eğer sertifika geçici olarak kayıp ise sertifikasını askıya aldırmalı, eğer e-imzanın artık bulunamayacağından emin ise sertifikasını iptal ettirmelidir. Sertifikamı İptal Ettirme işlemi Kamu Sertifikasyon Merkezi web sayfasından online işlemler menüsünden giriş yapılıp “Sertifikamı İptal Et” butonuna tıklanarak da gerçekleştirilebilir.

 

Kurumumuz tarafından temin edilmiş e-imzayı kaybeden kişiler yeniden e-imza almak istemeleri durumunda, “Sertifikamı İptal Et” işlemi sonrasında Bilgi İşlem Daire Başkanlığının web sayfasındaki talep formunda işlem türünü EBYS seçerek “Kurumumuz tarafından adıma temin edilmiş e-imzamı kaybetmem sebebiyle Sertifikamı iptal ettirme işlemimi yaptırdım, tarafıma ücretini bireysel olarak ödeyeceğim yeni e-imza başvurusu yapılmasını talep ediyorum.”  şeklinde talep girilmesinin ardından Kurum Yetkilisi aracılığı ile kişiye yeni e-imza talebinde bulunulacaktır. Yapılan e-imza talebi sonrası kişi tarafından Kamu Sertifikasyon Merkezi web sayfasında belirtilen ödeme noktalarına bireysel ödeme yapılmalı ve kurumsal mail adresine Kamu Sertifikasyon Merkezinden gelecek olan mailde yer alan başvuru formunu doldurup çıktısını alıp ıslak imzalı başvuru formunu Bilgi İşlem Daire Başkanlığına iletmelidir.

 

7- E-imzamın şifresini nasıl değiştirebilirim ?

 

Kamu Sertifikasyon Merkezi web sayfasından online işlemler menüsünden giriş yapılıp “Kilit Çözme” butonuna tıklanarak e-imza şifre değişikliği işlemi gerçekleştirilebilir.

 

8- E-imza şifremi ard arda üç defa yanlış girdim, ne yapmalıyım ?

 

Kamu Sertifikasyon Merkezi web sayfasından online işlemler menüsünden giriş yapılıp “Kilit Çözme” butonuna tıklanarak e-imza şifre değişikliği işlemi gerçekleştirilebilir.

 

9- Ebysde e-imza işlemi esnasında ekranda isim soyisim sertifika bilgim görünmüyor ne yapmalıyım ?

 

Bu durum yaşanma nedenleri ;

-          İşlem yapılan bilgisayarda e-imza için gerekli e-imza kart (sertifika) sürücülerinin kurulu olmaması

-          E-imza şifrenizi arka arkaya üç defa hatalı girmiş olmanız,

-          E-imza sertifikanızın geçici olarak askıya alınması

-          E-imza sertifikanızın iptal edilmiş olması

 

10- Ebysde e-imza işlemi esnasında “Lütfen 32/64 bitik sürücülerinizin kurulu olduğundan emin olunuz” içerikli hata mesajı alıyorum ve imza atamıyorum ne yapmalıyım ?

 

Bu durumu yaşama nedeni, imzalama işleminin yapılacağı bilgisayarda;

-          E-imza için gerekli kart okuyucu ve kart sürücülerinin kurulu olmaması

-          Eğer E-imza için gerekli kart okuyucu ve kart sürücüleri kurulu ise bilgisayarın işletim sistemine ait güncelleştirmelerin son güncelleştirmelerin yapılmamış olmaması. (Windows updateler)

 

11- Kurumumuz tarafından e-imza temin edilmiş kişilerin kurumumuzdan ayrılmaları durumunda uygulanan işlemler 

 

Kurumumuz tarafından e-imza kart okuyucu temin edilmiş olan personellerin, kurumumuzdan ayrılmaları durumunda Bilgi İşlem Daire Başkanlığına ıslak imzaları karşılığında tutanak ile e-imza kart okuyucularını teslim etmelidir. Eğer kişi e-imza kart okuyucusunu kaybetmiş yada kart okuyucu arızalı durumda ise, bireysel olarak yeni bir kart okuyucu temin edip bu kart okuyucuyu Bilgi İşlem Daire Başkanlığına ıslak imzası karşılığında tutanak ile teslim etmelidir.

 

Kurumumuz tarafından e-imza sertifikası temin edilen kişilerin, e-imza sertifikaları sadece sertifika sahibi kişiye özgü üretilmiş olduğundan kurumumuzca geri alınmamakta, kişiler bu sertifikaları geçerlilik süreleri devam ettiği sürece kullanabilmektedir.

 

 

12- E-imza Arızalanma Durumları

 

Kamu Sertifikasyon Merkezi'ne arıza veya kontrol için gönderilen elektronik sertifikalar (akıllı kartlar) bilgi güvenliği gereği hiçbir şekilde kabul edilmediğinden sertifika arıza durumlarında, kurumumuz yetkilileri aracılığı ile sertifikası arızalanan kişinin bireysel ödemesi karşılığında, kurum tarafından yeniden sertifika başvurusunda bulunulabilir.

 

E-imza kart okuyucu arızaları durumunda imza sahipleri Bilgi İşlem Daire Başkanlığına arıza durumunu ve yalnızca kart okuyucuyu iletmelidir. Arızalı kart okuyucu yerine Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından imzalı tutanak karşılığında kişiye geçici olarak yeni bir kart okuyucu temin edilir, Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından arızalı kart okuyucusu ile birlikte arıza durumu Kamu Sertifikasyon Merkezine üst yazı ile gönderilir, Kamu Sertifikasyon Merkezi tarafından arıza durumu incelenip e-imza sahiplerine durum ile ilgili yazılı olarak zarf içerisinde kart okuyucu ve bilgilendirme gönderilir. Gönderilen zarf içerisinde kişiye garanti kapsamında yeni bir kart okuyucu gönderilmiş ise kişiler daha önce Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından kendilerine geçici süreli kullanımları için verilen e-imza kart okucuyu Bilgi İşlem Daire Başkanlığına tutanak karşılığında iade etmelidirler.

 

 

13- E-imza Şifre Güvenliği

 

E-imza, temin edilen kişinin sorumluluğu altında olması gerektiğinden , e-imza sahipleri şifrelerini başkaları ile kesinlikle paylaşmamalı, görünür bir yere not almamak gibi güvenlik önlemlerini almalıdır. Gerekli durumlarda e-imza şifresini Kamu Sertifikasyon Merkezi Web sayfasında yer alan online işlemler aracılığı ile şifresini güncellemelidir.